Więcej krewetek, tuńczyka i pangi dzięki Wietnamowi
Wojna handlowa między USA a Chinami przybiera na sile. Wiele chińskich produktów trafia do Stanów Zjednoczonych, gdzie nałożone zostaną wyższe podatki. Jest to okazja dla wietnamskich dostawców owoców morza do zwiększenia udziału w rynku.
Korzyść dla eksportujących krewetki do Ameryki
Według Wietnamskiego Stowarzyszenia Eksporterów i Producentów Owoców (VASEP), wojna handlowa USA-Chiny ma mieć bezpośredni wpływ na gospodarkę światową, w tym Wietnam. Dotyczy to również wietnamskich owoców morza, w tym krewetek. USA będą stosować 10% podatek od chińskich produktów z przetworzonych krewetek z kodami HS 03061700, 16052105, 16052110, 16052905, 16052910. Są to również silne produkty Wietnamu na rynku amerykańskim; importerzy z USA będą wybierać wietnamskie krewetki w takiej sytuacji. Produkty te są w stanie konkurować o ceny i stawki podatkowe z Chinami na rynku amerykańskim. Dlatego można to uznać za korzyść dla Wietnamu, który zwiększa eksport tych towarów do USA. Co więcej, krewetki wietnamskie mają pewną pozycję wśród konsumentów z USA, więc kiedy zmniejszy się ilość dostaw z Chin, importerzy z USA wybiorą Wietnam jako alternatywną dostawę.
Jednak VASEP stwierdził, że ze względu na wysoki podatek od eksportu do USA, Chiny będą musiały również zmniejszyć przywóz surowych krewetek do przetworzenia i reeksportu. Może to wpłynąć na wywóz wietnamskich surowych krewetek na rynek chiński. Tymczasem przywóz świeżych, żywych i mrożonych krewetek surowych stanowił 94% całkowitej ilości krewetek wywiezionych do Chin w 2017 r.
W kontekście wojny handlowej zarówno Stany Zjednoczone, jak i Chiny są podejrzliwe względem siebie, więc ustanowią bardziej rygorystyczne kontrole w Wietnamie, eksportując krewetki na oba rynki. Stany Zjednoczone dokładnie zbadają pochodzenie krewetek z Wietnamu. VASEP powiedział, że chińskie firmy krewetkowe będą "dokładnie sprawdzane" w porównaniu z wietnamskimi produktami z krewetek, aby uzyskać pochodzenie z Wietnamu, podobnie jak USA w przypadku eksportowanych krewetek. Jest to jednak również okazja dla wietnamskich przedsiębiorstw do potwierdzenia swojej pozycji, poprawy jakości i przejrzystości pochodzenia produktów, aby móc przejąć udział Chin na rynku amerykańskim.
W pierwszych siedmiu miesiącach 2018 r. Eksport owoców morza osiągnął 4,78 mld USD, czyli o 8,5% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W tym produkty z krewetek osiągnęły prawie 2 miliardy USD, co stanowi wzrost o 5,5%; sum osiągnął 1,2 mld USD, wzrost o 19%; Tuńczyk nadal utrzymywał stały wzrost na poziomie 359 milionów USD w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy, o 11% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Niedobór surowców oraz wpływ żółtych kart IUU spowodowały, że wywóz kalmarów, ośmiornic i innych owoców morza spowolnił w pierwszej połowie tego roku i nadal spadał w lipcu. Całkowity wolumen eksportu ośmiornic w ciągu 7 miesięcy wzrósł o 8%, osiągnął 360 milionów USD, podczas gdy eksport małży nadal spadał o blisko 10% z 55 milionów USD.
Popraw jakość, potwierdzaj pozycję
Nie tylko krewetki, niektóre chińskie produkty z owoców morza w USA również gwałtownie spadną z powodu barier celnych. Tuńczyk i sum są wytypowane. Według statystyk Międzynarodowego Centrum Handlu (ITC), Chiny są obecnie piątym największym dostawcą tuńczyka w Stanach Zjednoczonych. Tymczasem Stany Zjednoczone są obecnie czwartym co do wielkości dostawcą tuńczyka do Chin. W 2017 roku USA wyeksportowały do Chin prawie 9000 ton produktów z tuńczyka o wartości prawie 18 milionów USD. Rząd USA wyliczył ponad 6 000 importowanych towarów z Chin, które zamierzają opodatkować na początku września. Tak więc, jeśli nie będzie sprzeciwu, od września wzrośnie podatek importowy od świeżego i mrożonego tuńczyka z Chin do Stanów Zjednoczonych. Ułatwi to innym krajom wzmocnienie eksportuna tym polu, w tym przedsiębiorstw wietnamskich.
Jednak amerykańska wojna handlowa z Chinami - krajem azjatyckim wzbudziła obawy o inne kraje w regionie, które mają deficyty handlowe z USA, takie jak Tajlandia. Dlatego kraje te będą ostrożniejsze w promowaniu eksportu tuńczyka do USA, zwłaszcza konserw z tuńczyka. I będzie to dobra okazja dla Wietnamu do promowania produktów takich jak schab z tuńczyka mrożonego, filetów na rynek amerykański. Po stronie chińskiej, ponieważ udział Wietnamu w rynku eksportowym na tym rynku jest niewielki, możliwości wietnamskich przedsiębiorstw produkujących tuńczyk z tej wojny handlowej z Wietnamem nie są duże.
Wietnamskie firmy proławiające suma mają również nadzieję na zdobycie udziałów w rynku białej ryby (w której najbardziej konkurencyjnym produktem jest chińska tilapia) na rynku amerykańskim. Od czasu wybuchu wojny towarowej USA – Chiny, sprzedaż chińskiej tilapii w amerykańskich supermarketach spadła o 20-30% w porównaniu do poprzedniego czasu. Korzystając z tej możliwości, wielu dostawców, w tym wietnamskich, zwiększyło eksport białych ryb do Stanów Zjednoczonych, aby zdobyć udział w rynku.
Eksperci stwierdzili, że wojna handlowa jest nieprzewidywalna, a jej wpływ jest wątpliwy. Przedsiębiorstwa eksportujące krewetki powinny uznać to za okazję do potwierdzenia swojej pozycji, w tym poprawy jakości produktów, zwiększenia ich aktywności w handlu i korzystania z podpisanych umów o wolnym handlu. Przedsiębiorstwa muszą również aktywnie aktualizować listę amerykańskich i chińskich pozycji podlegających opodatkowaniu, jak również wszelkie wystąpienia rosnących kursów wymiany między dolarem a juanem, aby móc reagować w odpowiednim czasie.